فوائد دین |
![]() |
![]() |
![]() |
شنبه, 08 فروردین 1394 ساعت 16:24 |
فوائد دين![]()
دين که در اصلاح فرد و جامعه تأثيرى عميق دارد و بلكه تنها وسيله سعادت و نيكبختى است. جامعهئى كه به دين پاىبند نباشد واقعبينى و روشنفكرى را از دست مىدهد و عمر گرانمايه خود را در گمراهى و ظاهربينى مىگذراند. عقل را زير پا گذاشته چون حيوانات كوتاه نظر و بى خرد زندگى مىكند؛ دچار زشتى اخلاق و پستى كردار مىشود و بدين ترتيب از امتيازات انسانى محروم مىگردد. چنين جامعهئى گذشته از اينكه بسعادت ابدى و كمال نهائى خود نمىرسد در زندگى كوتاه و زودگذر اين جهان هم نتايج شوم و ناگوار انحرافات و كجرويهاى خود را خواهد ديد. و دير يا زود چوب غفلت خود را خواهد خورد. و بروشنى خواهد فهميد كه تنها راه سعادت همان دين بوده است و سرانجام از كردار خود پشيمان خواهد شد. خداى متعال در كلام خود مىفرمايد: قد افلح من زكيها و قد خاب من دسيها. كسى كه خود را از آلودگيها حفظ كند رستگار است و آنكس كه بهر ناروائى نزديك شود بهدف خود يعنى به خوشبختى و رستگارى نخواهد رسيد. البته بايد دانست كه آنچه سعادت انسان و نيكبختى فرد و جامعه وابسته بآن است بكار بستن دستورات دينى است. تنها نامگذارى فائده ندارد زيرا آنچه كه ارزش دارد خود حقيقت است نه دعوى حقيقت؛ كسيكه خود را مسلمان مىخواند و با درون تيره و اخلاق پست و كردار زشتى كه دارد منتظر فرشته سعادت است مانند بيمارى است كه نسخه پزشك را در بغل گذاشته توقع بهبودى دارد و مسلماً با چنين فكرى به سرمنزل مقصود نخواهد رسيد. خداى متعال در كلام خود مىفرمايد: ان الذين آمنوا و الذين هادوا و النصارى و الصابئين من آمن بالله و اليوم الاخر و عمل صالحاً فلهم اجرهم عند ربهم. از ميان كسانيكه مسلمان يا يهودى يا صائبى يا نصرانى ناميده مىشوند آنانكه براستى بخدا و روز قيامت ايمان آوردهاند و كردار شايسته دارند پيش خدا داراى پاداش نيك خواهند بود. ممكن است تصور شود كه بنا بمضمون اين آيه كسانيكه بخدا و روز قيامت ايمان آوردهاند و داراى عمل صالح هستند اگرچه همه پيغمبران يا بعضى از آنان را قبول نداشته باشند رستگار خواهند بود ولى بايد دانست كه در سوره نساء آيه 150 و 151 خداوند عالم كسانى را كه به پيغمبران يا به بعضى از آنان ايمان ندارند كافر دانسته است. بنابراين كسى از ايمان خودش بهرهمند خواهد بود كه بهمه پيغمبران ايمان آورده و داراى عمل صالح باشد. اجمالى از تاريخ اديانمطمئنترين راه در تحقيق اجمالى پيدايش اديان كه از نظر دينى مىتوان اعتماد نمود همان است كه قرآن كريم اجمالاً بيان آن مىپردازد زيرا از هر گونه خطا و اشتباه و اعمال تعصب و غرضرانى منزه و مبراست. دين خدا كه همان دين اسلام است ان الدين عند الله السلام از نخستين روز پيدايش بشر همراه وى بوده است؛ زيرا چنانكه در قرآن كريم تصريح شده نسل كنونى بشر بدو نفر مرد و زن منتهى است كه در قرآن كريم بنام آدم و زوجهاش حوا ناميده شدهاند؛ و آدم پيغمبر بوده و وحىهاى آسمانى به وى نازل مىشده است دين آدم بسيار ساده و مشتمل بر كلياتى چند بوده مانند اينكه مردم بايد در يادخدا باشند و بهمديگر خاصه بوالدين احسان و نيكى كنند و از فساد و قتل و كارهاى زشت دورى نمايند. پس از آدم و زوجهاش، فرزندانشان روزگارى با نهايت سادگى بدون اختلاف مىگذرانيدند چون روزبروز شماره افراد افزوده مىشد كم كم دور يكديگر جمع شده زندگى دستجمعى را تشكيل دادند. در اين حال شيوه زندگى را بتدريج مىآموختند و خود را بمدنيت نزديكتر مىساختند، چون شماره مردم رو بفزونى گذاشت بقبائل مختلف تقسيم شدند و در هر قبيله نيز بزرگانى يافت مىشدند كه افراد قبيله به آنان احترام مىگذاشتند و حتى پس از مرگ نيز مجسمههاى ايشان را مىساختند و مورد ستايش قرار مىدادند؛ و از همين روزگار بت پرستى در ميان مردم رواج گرفت؛ چنان كه در اخبار امامان وارد شده كه پيدايش بت پرستى از اين راه بوده است و تاريخ بت پرستى نيز همين معنى را تأييد مىنمايد كم كم در اثر اجحافاتى كه اقويا بضعفا مىنمودند اختلافاتى بين مردم پيدا شد. اين اختلافات و اختلافهاى اتفاقى علت كشمكشهاى گوناگون زندگانى گرديد. پيدايش اين اختلافات كه بشر را از راه سعادت منحرف ساخته بسوى بدبختى و هلاكت مىكشانيد، سبب شد كه خداى مهربان پيغمبرانى را برانگيخت و با ايشان كتاب آسمانى را كه اختلافات بشر را حل و فصل مىنمود فرستاد چنانكه خداى متعال در كلام خود مىفرمايد: كان الناس امه واحده فبعث الله النبيين مبشرين و منذرين و انزل معهم الكتاب بالحق ليحكم بين الناس فيما اختلفوا فيه. دين اسلام و كتاب آسمانى آن:دين اسلام دينى است جهانى و هميشگى و يك سلسله امور اعتقادى و مقررات اخلاقى و عملى است كه بكار بستن آنها سعادت و نيكبختى انسانرا در دنيا و آخرت تأمين مىكند. مقررات دين اسلام كه از جانب آفريدگار جهان فرستاده شده طورى است كه هر فردى از افراد بشر و هر جامعهاى از جامعههاى انسانى كه آنها را بكار بندد بهترين شرائط زندگى و مترقىترين كمال انسانى برايش فراهم خواهد شد. دين اسلام آثار نيكوى خود را بطور مساوى بهمه كس و هر جامعهاى مىبخشد و بزرگ و كوچك، دانا و نادان، مرد و زن، سفيد پوست و سياهپوست؛ شرقى و غربى بدون تفاوت مىتوانند از فوائد و مزاياى اين آئين پاك برخوردار شوند و نيازمندىهاى خود را بنحو احسن و اكمل رفع نمايند، زيرا دين اسلام معارف و مقررات خود را روى پايه آفرينش گذاشته و نيازمندىهاى انسان را منظور داشته برفع آنها مىپردازد و فطرت و ساختمان انسان نيز در همه افراد مختلف و نژادهاى متفاوت و زمانها يكسان است زيرا بديهى است كه جامعه انسانى از خاور گرفته تا باختر يك خانواده نوعى است يعنى همه از نوع انسانند و بزرگ و كوچك، مرد، زن و دانا و نادان؛ سفيد پوست و سياه پوست - آن اعضاء و افراد اين خانواده هستند و در اصول و اركان ساختمان انسانى شريكند و نيازمندىهاى افراد مختلف و نژادهاى متفاوت؛ مشابه است و آيندگان بشر نيز فرزندان و زادگان همين خانوادهاند و قطعاً وارث حوائج و نيازمندىهاى اينان مىباشند. در نتيجه، اسلام آئينى است كه برفع نيازمندىهاى واقعى و فطرى انسان مىپردازد و براى همه كافى و براى هميشه زنده خواهد بود. بهمين سبب خداى متعال اسلام را دين فطرى مىنامد و مردم را بزنده نگاهداشتن فطرت انسانى دعوت مىنمايد و بزرگان دين فرمودهاند: اسلام دينى است آسان كه بانسان سختگيرى نمىكند.خداى متعال با اينكه دين اسلام را روى اساس فطرت بنا نهاده است و در نتيجه، كليات آن براى همگان قابل فهم و ادراك مىباشد، ريشهها و پايههاى اصلى معارف و مقررات آنرا در كتاب آسمانى به پيغمبر گرامى خود حضرت محمد (صلى الله عليه و آله و سلم) نازل و بيان فرموده است و آن كتاب آسمانى قرآن كريم مىباشد. آئين مقدس آخرين دين آسمانى است و بهمين جهت كاملترين اديان مىباشد. با آمدن اين دين اديان قبلى منسوخ شده است زيرا با وجود كامل نيازى بناقص نمىباشد. دين مقدس اسلام بوسيله پيامبر گرامى ما حضرت محمد بن عبدالله (صلى الله عليه و آله و سلم) براى بشر فرستاده شده است. اين در رستگارى و سعادت هنگامى بروى جهانيان گشوده شد كه جامعههاى انسانى دورههاى خامى و ناتوانى فكرى خود را گذرانيده و براى بدست آوردن كمال انسانيت آماده شده و شايستگى دريافت معارف و مطالب عالى و بلند پايه الهى و بكار بستن آنها را بدست آورده بودند. از اين رو اسلام حقايق و معارفى را كه در خور فهم انسان واقع بين است و نيز اخلاق پسنديدهئى را كه امتياز انسان بآنست و دستورهائى را كه به همه كارهاى زندگى فردى و اجتماعى انسان سر و سامان مىدهد براى بشر آورده و او را بعملى ساختن آنها توصيه مىكند. آموزش دين علامه سيد محمد حسين طباطبائى(ره) |
1914 | امروز | ![]() |
2796 | دیروز | ![]() |
1914 | این هفته | ![]() |
12073 | هفته گذشته | ![]() |
85345 | این ماه | ![]() |
85660 | ماه گذشته | ![]() |
4923759 | کل بازدیدها | ![]() |