يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ "ای کسانی که ایمان آورده‌اید، هر گاه (شما را) برای نماز روز جمعه بخوانند فی الحال به ذکر خدا بشتابید و کسب و تجارت رها کنید که این اگر بدانید برای شما بهتر خواهد بود."
رسیدن به قرب الهی و درجات والای انسانی، امری اختصاصی نیست، بلکه متناسب با ظرفیت ها و قابلیت های گوناگون، برای همه انسانها، امری شدنی و قابل دسترسی است.امام جمعه محترم بندپی غربی در خطبه اول نمازجمعه 10 آبان مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
دوشنبه, 13 آبان 1398 ساعت 08:49

رسیدن به قرب الهی و درجات والای انسانی، امری اختصاصی نیست، بلکه متناسب با ظرفیت ها و قابلیت های گوناگون، برای همه انسانها، امری شدنی و قابل دسترسی است.امام جمعه محترم بندپی غربی در خطبه اول نمازجمعه 10 آبان

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه اول

10 / 8 / 98

اُوصیکُم عِبادَ اللهَ وَ نَفسی بِتَقوی الله فَإِنَّهُ مَن یَتَّقِ اللهُ یُکَفِّرعَنهُ سَیِّئاتِهِ وَ یُعَظِّم لَهُ اَجرا.

موضوع بحث: انسان شناسی در قرآن کریم و عوامل سعادت انسانها بود.

به محضر شریف شما بزرگواران و نمازگزاران جمعه رسید که پنجمین مانع از موانع خودسازی و تهذیب نفس، عدم بهره گیری صحیح از قابلیت های مثبت درونی است.

چراکه همانطوری که می دانید و عرض شد، خداوند عالم در وجود همه ی انسانها، استعدادها و قابلیت های بالقوه ی فوق العاده ای قرار دارد که اگر انسان از این استعدادها و قابلیت ها، درست استفاده کند، تا ثُمَّ دَنی فَتَدَلّی، فَکانَ قابَ قَوسَینِ أَو أَدنی خواهد رسید، همانی که جناب سعدی در قالب ابیاتی بیان فرمودند: رسد آدمی به جائی که به جز خدا نبیند، منتهی انسان در این مسیر هم باید تلاش کند که لَیسَ لِلإِنسانِ إِلّا ما سَعی و هم کوی سبقت را از دیگران برباید که قرآن می فرماید: فَسارِعُوا اِلی مَغفِرَهِ.

حقیقتش هم این است که اصلاً این عالم صرفاً، عالم مسابقه است، میدان، میدان سبقت گرفتن از دیگران و رسیدن به مقصد است، نه جای نشستن، نه جای خوش گذرانی، نه جای توقف و حتی تنبلی،

این را قرآن می فرماید که حالا میدان شد میدان مسابقه، پس فَلیَتَنافَسِ المُتَنافِسُونَ یعنی: مسابقه دهندگان باید بر یکدیگر سبقت بگیرند، خوب حالا آنهائی که در این میدان مسابقه از دیگران سبقت گرفتند و به سلامت از خط پایان دنیا گذشتند، وَ السّابِقُونَ السّابِقُونَ أُولئِکَ المُقَرَّبُونَ، یقینا اینها مقرّب هستند.

امّا آنهائی که نتوانستند در این میدان مسابقه ی دنیا، پیروز شوند و بلکه از آن طرف، بازنده هم شدند، اِنَّهُم عَن رَبِّهِم یَومَئِذٍ لَمَحجُوبُونَ، از رحمت پروردگار محجوب و محرومند.

شاید بفرمائید آقا مسابقه شرائط دارد، ضوابط دارد، قوانین خاص خودش را دارد، ما که به ضوابط و قوانین مسابقه ی عالم آشنا نیستیم، لذا گاهی می بازیم، گاهی اخطار می گیریم، امّا اگر قواعد و قوانین مسابقه ی عالم را بدانیم، طبیعی است،  تلاش بیشتری می کنیم که برنده از این میدان مسابقه بیرون بیائیم.

خوب جواب این دسته از آدمها کاملاً واضح و روشن است چون خداوند عالم به صراحت راهش را به همه مؤمنان عالم یاد داد و فرمود: یا أیّها الَّذینَ امَنُوا إِستَجیبُوا لِللهِ وَ  لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم.

بله گرچه اختلاف در قابلیت ها و ظرفیت ها در درون انسان امری غیر قابل انکار است که مثلاً: قرآن کریم در مورد عموم انسانها می فرماید: وَ رَفَعَ بَعضَکُم فَوقَ بَعضٍ دَرَجاتٍ ( انعام 165) و در مورد پیامبران می فرماید: مِنهُم مَن کَلَّمَ اللهُ وَ رَفَعَ بَعضَهُم دَرَجاتٍ (بقره 253) امّا یقیناً این برتری و ایجاد اختلاف در قابلیت ها، بر اساس حکمت الهی است و امکان هم ندارد همه انسانها از نظر هوش، استعداد، فکر و ذوق و سلیقه یکسان  باشند.

بنابراین: درست است که برخی مناصب و امتیازات مثل نبوت و امامت، اموری اختصاصی و ویژه هستند و کسی نمی تواند به آن دست پیدا کند که خداوند عالم در سوره مبارکه آل عمران 33 می فرماید: إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِين.

امّا این نکته را هم باید بدانیم که: رسیدن به کمال و قرب الهی و درجات والای انسانی، حتی رسیدن به مقام تالی تلو معصوم(ع)، امری اختصاصی نیست، بلکه متناسب با ظرفیت ها و قابلیت های گوناگون، برای همه انسانها، امری شدنی و قابل دسترسی است، اینکه هر روز در نمازهایمان هم از خداوند عالم می خواهیم که إِهدِنا الصِّراطَ المُستَقیم* صِراطَ الَّذینَ أَنعَمتَ عَلَیهِم برای همین است.

امّا نکته حائز اهمیت این است که:

آنچه را که انسان را از رسیدن به مقام قرب و درجات عالی کمال باز می دارد و رسیدن به آن قلّه ی رفیع را برای او ناممکن می سازد، نبودن استعداد و قابلیت نیست، بلکه وجود موانعی است که بر سر راه او قرار می گیرد که آن موانع معاصی و گناه است، لذا باید گردو غبار معاصی را کنار زد تا جمال یار را دید که به قول:

جمال یار ندارد نقاب و پرده ، ولی        غبار ره بنشان تا نظر توانی  کرد

به تعبیر پیغمبر گرامی اسلام (ص): لَو لا تکثیر فی کَلامِکُم وَ تَمریج فی قلوبِکُم لَرَأَیتُم ما أَری وَ لَسَمِعتُم ما أَسمَع


 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

ذکر روز

آخرین اخبار بخش

لینک های مفید

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

شورای سیاست گذاری ائمه جمعه

ستاد اقامه نماز

موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر

مرکز پاسخگویی به سوالات دینی

ائمه جمعه شهرستان بابل

وبلاگ قدیم

آموزش و پرورش بندپی غربی

شهرداری خشرودپی

نهاد کتابخانه های عمومی کشور

کانال تلگرامی دفتر امام جمعه بندپی غربی

اوقات شرعی



آمار بازدید

1827امروزmod_vvisit_counter
2141دیروزmod_vvisit_counter
11933این هفتهmod_vvisit_counter
15742هفته گذشتهmod_vvisit_counter
46117این ماهmod_vvisit_counter
51320ماه گذشتهmod_vvisit_counter
3491577کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 19 مهمان حاضر
IP شما: 3.93.75.242
 , 
امروز: 01 آذر 1398