يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ "ای کسانی که ایمان آورده‌اید، هر گاه (شما را) برای نماز روز جمعه بخوانند فی الحال به ذکر خدا بشتابید و کسب و تجارت رها کنید که این اگر بدانید برای شما بهتر خواهد بود."
انجام واجبات و ترک محرمات که مقدمه خودسازی است، و اگر انجام شود برای هزاران سال عمر انسان کفایت می کند. امام جمعه محترم بندپی غربی در خطبه اول نمازجمعه 26 بهمن97 مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
شنبه, 27 بهمن 1397 ساعت 12:23

انجام واجبات و ترک محرمات که مقدمه خودسازی است، و اگر انجام شود برای هزاران سال عمر انسان کفایت می کند. امام جمعه محترم بندپی غربی در خطبه اول نمازجمعه 26 بهمن97

خطبه اول مورخه 97/11/26

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

أُصیکُم عِبادَاللهَ وَنَفسی بِتَقوَی اللهَ فَاِنّهُ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئَاتِهِ وَيُعْظِمْ لَهُ أَجْرًا

موضوع بحث: انسان شناسی در قرآن کریم و عوامل سعادت انسانها بود.

به محضر شما عزیزان و خوبان و نمازگزاران جمعه تا به حالا هفت عامل سعادت انسانها بیان شد امّا هشتمین عامل سعادت انسانها خودسازی و تزکیه نفس است.

از جمله مباحث مهمی که بسیار مورد تأکید قرآن کریم است و در لسان روایات ما هم، با بیانات مختلف آمده، مسأله تزکیه نفس و تهذیب جان و خودسازی است.

از دیدگاه قرآن کریم نفس انسان در ابتداء مانند لوح سفید و خالی است وَ اللهُ أَخرَجَکُم مِن بُطُونِ أُمَّهاتِکُم لا یَعلَمونَ شَیئاً. که هم قابلیت تزکیه و دریافت کمالات را دارد و هم قابلیت آلوده گشتن به تیرگی ها و سقوط در درّه ی حیوانیت را که البته هردوی اینها با اختیار و انتخاب خود انسان صورت می گیرد.

بنابراین: اگر گفته می شود انسان موجودی دوبعدی است که یک بعد آن انسان را به درجات ملائکه و بلکه بالاتر از آن تا قابَ قَوسَینِ أَو أَدنی صعود می دهد و یک بعد آن، انسان را از مقام انسانیت تنزّل می دهد و به مرز أُولئِکَ کَالأَنعامِ بَل هُم أَضَلُّ می رساند، برای این است که همیشه نفس لوّامه و قوه عاقله ی بشر در پرتو ارشادات انبیاء الهی، انسان را به سمت تکامل و ترقی سوق می دهد و در مقابل نفس امّاره همراه با وساوس شیطانی، همواره انسان را به ورطه حیوانیت می کشاند.

فلذا: ضرورت مجاهدت دائمی با نفس و مراقبت و مهذّب نمودن آن از هواهای نفسانی تا آخرین لحظه عمر انسان، مورد تاکید قرآن و اهل بیت(ع) است.

امام سجاد(ع) در مناجات خمس عشر، مناجات دوم می فرمایند:

إِلهی إِلَیکَ أشکُو نَفساً بِالسُّوءِ أَمّارَهً وَ إلی الخَطیئَهِ مُبادِرَهً وَ بِمَعاصیکَ مُولَعَهً .......

مجاهده ای که پیغمبر گرامی اسلام(ص) از آن تعبیر به جهاد اکبر نموده است و به لشکری که از جنگ برگشتند فرمود: مَرحَباً بِقَومٍ قَضَوُا الجِهادَ الاَصغَرَ وَ بَقی عَلَیهِمُ الجِهادُ الأَکبَرُ، فَقیِلَ یا رَسُولَ الله ما الجِهادَ الاَکبَرُ؟ قالَ جِهادُ النَفسِ.

آنچنان مسأله خود سازی و تزکیه نفس اهمیت دارد که از اهداف اولیه بعثت همه انبیاء شمرده شده است که خداوند در سوره مبارکه جمعه آیه 2 می فرماید: هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الاُمّیینَ رَسُولاً مِنهُم یَتلُوا عَلَیهِم آیاتِهِ وَ یُزَکّیهِم تا جائی که خداوند در سوره مبارکه شمس بعد از 11 بار قسم می فرماید: قَد أَفلَحَ مَن زَکَّاها* وَ قَد خابَ مَن دَسّاها     یعنی: تنها راه سعادت و رستگاری، همین تزکیه نفس و خودسازی است و بدون مجاهدت نفس، رستگاری و سعادت امکانپذیر نیست.

لذا اگر انسان درست تربیت شود و درست تزکیه نفس کند و در راه خودسازی تلاش و کوشش کند، هم در این نشئه، وجود او منشاء خیر و برکت می شود و هم وقتی وارد نشئه ابدی شد و به عالم آخرت قدم گذاشت، سرنوشت او همان سرنوشتی است که همه انسانها، من الاولین و الاخرین مشتاق آن بوده و هستند یعنی: همان سعادت و فوز و رستگاری

نکته ی مهمی را که باید در اینجا عرض کنم آن است که اصلاً هدف از خودسازی و تهذیب نفس که اسلام آن را بیان می فرماید. ریاضت خشن و خشکی که مرتاضان هندی و امثال ذلک دارند، نیست و یا اینکه به معنای عدم بهره گیری از مواهب الهی نیست، بلکه هدف از تزکیه نفس و تهذیب جان این است که انسان آن خود حقیقی خودش را پیدا کند و از تعلقات و شهوات زندگی مادی و حیوانی فاصله بگیرد.

و همچنین اصلاً هم، نیاز به تحصیلات عالیه حوزوی و دانشگاهی ندارد،بلکه آنچه که شواهد موجود است و علمای اهل معرفت فرمودند این است که انسان می تواند در هر حالتی، خودسازی و تهذیب نفس داشته باشد ولو اینکه اهل علم نباشد مگر مرحوم رجبعلی خیاط اهل علم بود و دروس آکادمیک خوانده بود که به آن مقدار از توجّه، پاکی و طهارت رسید مگر مرحوم کربلائی کاظم ساروقی دانش آموخته مراکز علمی بود که این چنین مورد عنایت قرار گرفت مگر غالب شهدای ما دروس کلاسیک و حوزوی و دانشگاهی را گذراندند که اینچنین مثل خورشید تابان در حال نور افشانی هستند.

شهید محمد بندرچی نوجوان 16 ساله ای که در اثر خودسازی و مراقبت از نفس، چنان حالات روحی و معنوی پیدا کرده بود که یکی از همرزمانش می گفت از حال معنوی او، حال معنوی خاصی به ما دست می داد او به معنای واقعی عارف و سالک الی الله بود.

به مرحوم بهجت گفتند چگونه و از چه راهی به عرفان و کشف و شهود برسیم و سالک الی الله شویم؟ فرموده: انجام واجبات و ترک محرمات که مقدمه خودسازی است اگر انجام شود برای هزاران سال عمر انسان کفایت می کند.

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

ذکر روز

آخرین اخبار بخش

لینک های مفید

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

شورای سیاست گذاری ائمه جمعه

ستاد اقامه نماز

موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر

مرکز پاسخگویی به سوالات دینی

ائمه جمعه شهرستان بابل

وبلاگ قدیم

آموزش و پرورش بندپی غربی

شهرداری خشرودپی

نهاد کتابخانه های عمومی کشور

کانال تلگرامی دفتر امام جمعه بندپی غربی

اوقات شرعی



آمار بازدید

876امروزmod_vvisit_counter
2737دیروزmod_vvisit_counter
4408این هفتهmod_vvisit_counter
10547هفته گذشتهmod_vvisit_counter
41169این ماهmod_vvisit_counter
43632ماه گذشتهmod_vvisit_counter
3071804کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 84 مهمان حاضر
IP شما: 3.91.79.74
 , 
امروز: 06 فروردین 1398